Gramy za darmo – Enigma 1

EnigmaDzisiejsze gry nie są zbyt przyjaźnie nastawione do wszystkich graczy – albo nie mamy pieniędzy, albo gra nie może pójść, mimo, że mamy dobrą maszynę. W tym artykule pokażę, że także darmowe gry, które mają bardzo niskie wymagania sprzętowe, są godne polecenia i co ważniejsze, są zdecydowanie trudniejsze od tych, które kosztują krocie, choć mają swój scenariusz i fabułę. Jest to Enigma – gra, w której trzeba się wykazać niezwykłą otwartością umysłu, a do tego sporą zręcznością.

Pobieramy i instalujemy

Jak już mówiłem, Enigma ma niskie porównania w stosunku do dzisiejszych gier. Na moim komputerze (Celeron 2,53GhZ; 512MB RAM) gra chodzi płynnie, więc na Twoim bez problemu będzie działać.

Samą grę pobieramy ze strony gry (działa na każdym systemie operacyjnym). Jest to  ostatnia wersja stabilna Enigmy. Dla Linuksów można użyć Terminala (apt-get itp.), można także ściągnąć wersję Alpha z Subversion i samemu skompilować.  Użytkownicy Windowsa i Maca mogą także pobrać rozwojowe kompilacje z tego linka. Uwaga: jest to, jak mówiłem wersja niestabilna, więc czasami może wystąpić niekontrolowane wywalenie z gry. Instalujemy (w przypadku wersji Alpha tylko rozpakowujemy lub kompilujemy) gdzie nam się podoba i odpalamy. Ten artykuł będzie dotyczył nowszej wersji.

Pierwsze uruchomienie

Otwieramy plik Enigma.exe. Ładują się etapy (jest ich przeszło ponad 1000) i inne obiekty. Jak widać, gra jest spolszczona, choć jeszcze nie do końca. Rozpoczynamy grę. Możemy zmienić paczkę poziomów, na sam początek polecam Tutorial (wiadomo, dlaczego). Odpalamy jakiś poziom, np. Oxyd Stones 1.

Enigma 1

Zaczynamy – o co tu chodzi?

Teraz opowiem, o co tutaj chodzi. Jest to gra “pierwotnie” oparta na znanej grze karcianej Memory, w której musimy pamiętać, gdzie jaka karta została umiejscowiona, tyle że zostało to przeniesione na ekrany komputerów, natomiast przedmiotem otwierania jest kulka, którą sterujemy myszką. Żeby otworzyć jakiś wystarczy stuknąć kulką o jakiś wyróżniający się klocek.

Enigma 2

Jak na początek nieźle

Teraz wystarczy odkrywać kolejne klocki, ale trzeba pamiętać, że trzeba odkrywać jak w Memory: Czerwony, a następnie inny czerwony ukrywający się w innym klocku. W tej wersji jest bardzo dużo  kolorów (ponad 10), a więc to dopiero początek.

Enigma 3

Pierwszy poziom za nami!

Po odkryciu wszystkich, kulka znika, na dole wyświetla się informacja, czy pobiłeś par, a może rekord świata, który w tym etapie wynosi jedną sekundę. Automatycznie gra przeniesie nas do następnego poziomu.

Zaczynają się schody

Po przejściu kilkunastu etapów zaczyna się robić coraz trudniej – na samym początku miałem problem z etapem Timers, ale jakoś się udało. Gdy uznasz, że wiesz o co chodzi, możesz bez problemów przejść do głównych etapów. Po prostu wybierasz inny pakiet i grasz. Teraz wybrałem poziom Do not dive z paczki Enigma I, jest to banalnie prosty etap, choć można przejść szybciej, niż by Ci się wydawało. Do tego potrzebna jest sprężyna, której używa się lewym przyciskiem myszy, aby coś przeskoczyć, w tym przypadku wodę. Ten etap da się przejść, używając skrótu, który przedstawiam niżej.

Enigma 4

Spróbuj przejść ten etap poniżej 3 sekund.

Praktycznie większość gry opiera się na takich rozwiązaniach. Masz do dyspozycji ogromną ilość obiektów, które mogą ułatwić (np. różdżka, monety, klucze) lub utrudnić (np. kowadło) zadanie. W niektórych etapach można grać dwoma kulkami – czarną i białą. Z czasem nauczysz się poznawać całą grę.

Różnorodność to podstawa

Etapy, które przechodziłeś ze mną były jednymi z najłatwiejszych, a ich przejście zajmuje najwyżej 5-6 sekund. Później zobaczysz, że niektóre etapy na przejście potrzebują ponad godziny! Jednym z przykładów jest The Cube, którego par dla złotego medalu wynosi ponad godzinę i 10 minut.

Etapy, głównie te zaawansowane są przygotowane przez profesjonalistów, dzięki czemu w poziomach użyte są ciekawe funkcje (np. jeden z nich można przejść tylko 1 kwietnia – można to z łatwością obejść zmieniając datę w komputerze), które powodują, że sam etap jest ciekawszy. Niektóre etapy nawiązują nawet do innych gier, np. Tetrisa czy Arkanoida.

Kilka słów na koniec

Po jakimś czasie zdobędziesz doświadczenie i będziesz mógł przechodzić  nawet najtrudniejsze etapy, chociaż ja, od pierwszego zetknięcia się z Enigmą gdzieś w 2004 roku, to nie nauczyłem się zbyt wiele. Abyś poznał dokładnie funkcje klocków, obiektów i podłóg, wejdź na wiki Enigmy dotyczącej tworzenia etapów, w kategorię Object reference. Mam nadzieję, że zagrasz w tę jedną z trudniejszych i ciekawszych gier, jaką spotkałem i pobijesz kilka rekordów świata, chociaż  na razie wydają się nieosiągalne.